Slingsby showroom in London singlelift trucks

September 2021. Een landbouwer opent de deur van zijn vrachtwagen. In een moment van onvoorzichtigheid beschadigt hij daarbij de spiegel van een hoogwerker op bestelwagen van Hermans Heftrucks. Op zich een heel banale gebeurtenis, maar dit voorval is de aanleiding voor de gift van een museumstuk.

Enkele dagen later komt diezelfde man langs om de verzekeringspapieren voor de aanrijding in te vullen. Hij vertelt dat hij nog iets heeft meegebracht dat ons misschien wel interesseert. Uit zijn vrachtwagen haalt hij een toestel dat wat weg heeft van een handtranspallet. Maar het ding heeft geen vorken en er is ook geen hydraulische pomp te bespeuren. Wat wel onmiddellijk opvalt is dat dit toestel vermoedelijk oud is. Heel oud.

H.C. Slingsby

Het prikkelt onze nieuwsgierigheid. Op de stuurarm is een soort typeplaatje geslagen. ‘Chariot-transporteur elevateur. Snaptruck Slingsby N°=3092A. Etablissement H.C. Slingsby 51-53, R. du Lombard Bruxelles’. Na een snelle Google-check blijkt deze zaak niet meer te bestaan. Maar wie Slingsby opzoekt, komt nog steeds bij een Engelse fabrikant van commerciële en industriële werkplaatsbenodigdheden terecht.

Een rijke geschiedenis

Op de website van Slingsby zien we al direct een verwijzing naar hun rijke geschiedenis van meer dan 125 jaar. Maar wat ons vooral opvalt is de bijhorende foto. Daarop staan een man en twee jongens afgebeeld die een soort van pallet voorttrekken met een toestel dat enorm lijkt op onze ‘Snaptruck Slingsby’. Wie niet waagt, die niet wint. We contacteren de firma in de hoop wat extra info te verkrijgen.

 

Al snel krijgen we antwoord van Dominic Slingsby, Operations Director bij Slingsby en achterkleinzoon van oprichter Harry Slingsby. De man en de jongens op de foto blijken zijn grootvader en nonkels te zijn. Ze poseren voor hun showroom in Londen met hun ‘single lift trucks’ in de vroege jaren 1920.

Voorloper van de handtranspallet

Dominic Slingsby vertelt dat de ‘Snaptruck Slingsby’ ook wel de ‘Single lift truck’ werd genoemd en de voorloper is van de manuele transpallet. De eerste modellen werden ingevoerd vanuit Amerika en werden verkocht onder de noemer ‘jack lift’. Later is Slingsby zelf single lift trucks beginnen fabriceren in samenwerking met een fabrikant van textielmachines in Bradford.

De originele catalogus

Dominic haalt er zelfs nog een afbeelding van de originele catalogus bij. De nummers komen niet overeen met ons model, maar hij meent zich te herinneren dat de onderdeelnummers in Frankrijk en België verschilden met die in de UK. “Wij Britten deden toen al moeilijk!”, voegt hij er met enig gevoel voor zelfspot nog aan toe.

 

Enkele gegevens van onze Snaptruck Slingsby die deels overeenkomen met de catalogus:

Hefcapaciteit 680 kg
Hefhoogte 5 cm (16 - 21 cm)
Lengte van het hefplatform 122 cm
Breedte van het platform 45 cm
Eigen gewicht 73 kg

Wat opvalt is dat er wordt gesproken over een houten platform en dat ze het woord pallet nog niet gebruiken. Dat komt omdat de ontwikkeling van de pallet toen nog maar net in de kinderschoenen stond. Het was zelfs wachten tot 1949 vooraleer BT samen met de Zweedse spoorwegen de Europallet introduceerde.

Robuust en degelijk gebouwd

Dominic Slingsby meent dat de ‘Single Lift’ een heel robuust, degelijk gebouwd heftoestel is. En daarin moeten we hem bijstaan, want het toestel dat wij nu tentoonstellen in onze showroom schat hij tussen de 70 en 90 jaar oud. En het ding werkt nog steeds! De winkel in Brussel is eind jaren ‘70 gesloten, maar toen de oorspronkelijke koper deze Snaptruck Slingsby daar kocht, moest hij wellicht wel wat meer betalen dan wat een manuele transpallet vandaag de dag kost.

 

Met een 'Snaptruck Slingsby' kunnen we u helaas niet helpen. Maar indien u op zoek bent naar een manuele transpallet bent u wel aan het juiste adres.

Als erkend verdeler van Toyota (BT) hebben wij steeds verschillende manuele transpalletten op voorraad.

Meer info of een vraag? Contacteer ons vrijblijvend door te mailen naar sales@hermans-heftrucks.be of te bellen op +32 3 340 04 90. Of kom gerust eens langs en aanschouw onze 'Snaptruck Slingsby' met eigen ogen.

Recent Hefnieuws
Mag ik met een heftruck, verreiker of hoogwerker op de openbare weg?

Mag ik met een heftruck, verreiker of hoogwerker op de openbare weg?

Ja, mits je voldoet aan een aantal voorwaarden. Denk aan het juiste rijbewijs, inschrijving, nummerplaat, verzekering en keuring. En natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Lees meer
Opleiding heftruck rijbewijs bij UVA Rijschool dankzij tweedehands heftrucks

Opleiding heftruck rijbewijs bij UVA Rijschool dankzij tweedehands heftrucks

"Klanten ontzorgen door een totaalpakket aan te bieden". Dat doet Thomas Van Coillie van UVA Rijschool door vanaf nu ook logistieke opleidingen aan te bieden.

Lees meer