Het ontstaan van de vorkheftruck oftwel Clark

Een stukje geschiedenis, lees hier hoe we geëvolueerd zijn van brute mankracht naar de "One man gang" Towmotors en uiteindelijk naar de huidige onmisbare heftruck en waarom we deze wel eens 'ne clark' noemen.

Duwen met de Towmotor

Voor het ontstaan van de allereerste vorkheftruck moeten we terug naar 1919. Een tijd waarin de meeste dingen nog afhankelijk waren van brute mankracht, vooral als het ging om het laden en lossen van goederen. Tot in Ohio de Towmotor Corporation werd opgericht waar de eerste prototype vorkheftruck werd gebouwd. Toen nog eerder een soort van duwtractor die werd gebruikt voor het duwen van spoorwagons en die karren in, uit en rond magazijnen en fabrieken trok en duwde. Wat ooit uren en dertig man kostte, deed de Towmotor met slechts één chauffeur en in een fractie van de tijd. Towmotor's "One man gangs", zoals ze vaak werden genoemd, waren zo populair dat alle vorkheftrucks in die tijd over het algemeen "Towmotors" werden genoemd.

Tillen met de Clark Carloader

Niet veel later, in 1920 volgde de "Truclift", de eerste benzinetruck van het eveneens Amerikaanse bedrijf Clark. Zijn opvolger de “Tructier” uit 1928 was de eerste vorkheftruck met een hydraulisch hefinrichting, deze truck kon goederen optillen en verplaatsen die op blokken waren geplaatst. Eind jaren ‘30 werd hiervoor de gestandaardiseerde pallet ontwikkeld waardoor de last niet meer manueel moest worden in- of uitgeladen.
In 1933 werd de eerste hedendaags uitziende vorkheftruck op de markt gebracht door Clark onder de modelnaam Carloader, met een verbrandingsmotor en een hydraulisch hef- en hellingssysteem. De heftruck werd nog meer verfijnd naar aanleiding van de Tweede Wereldoorlog waar de Amerikanen de heftruck als belangrijk transportmiddel gebruikten bij het in- en ontschepen van materiaal.

Clark als synoniem voor vorkheftruck

Bestuurdersrendement werd erg populair in 1942. De Carloader was de eerste elektrische vorkheftruck die voor een hele dienst kon worden ingezet. Clark voorzag ook in 1943 al als eerste vorkheftruckfabrikant waarschuwings- en veiligheidslabels voor zijn voertuigen. Ondertussen was door de populariteit van het bedrijf "Clark" en "vorkheftruck" een synoniem geworden, vandaar dat de heftruck ook de dag van vandaag door velen nog steeds een CLARK wordt genoemd.

Fun fact: zelfs in het Van Dale Woordenboek en in het Vlaams Woordenboek kan u de vorkheftruck onder ‘clark’ terugvinden. 

In beeld

Bekijk hieronder een videofragment uit het Bioscoopjournaal van 1962 van een behendigheidswedstrijd voor vorkheftrucks op de Dam in Amsterdam. 

Fun fact 2: in 1962 is ook Hermans Heftrucks ontstaan, dit filmpje schetst dus perfect de tijdsgeest van toen.

Andere synoniemen dan clark

Zoals gezegd is de vorkheftruck bij velen nog gekend als een clark.  Andere gebruikte synoniemen hiervoor zijn bijvoorbeeld:

  • Forklift
  • Heftruck
  • Lifttruck
  • Vorklift

Ken je zelf nog andere benamingen die niet in dit lijstje voorkomen? Laat het ons zeker weten!

ZELF OP ZOEK NAAR EEN HEFTRUCK?

Bent u zelf op zoek naar een heftruck of had u graag een vertegenwoordiger gesproken? Contacteer ons dan vrijblijvend via sales@hermans-heftrucks.be of telefonisch via 03 340 04 90.

Recent Hefnieuws
Mag ik met een heftruck, verreiker of hoogwerker op de openbare weg?

Mag ik met een heftruck, verreiker of hoogwerker op de openbare weg?

Ja, mits je voldoet aan een aantal voorwaarden. Denk aan het juiste rijbewijs, inschrijving, nummerplaat, verzekering en keuring. En natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Lees meer
Opleiding heftruck rijbewijs bij UVA Rijschool dankzij tweedehands heftrucks

Opleiding heftruck rijbewijs bij UVA Rijschool dankzij tweedehands heftrucks

"Klanten ontzorgen door een totaalpakket aan te bieden". Dat doet Thomas Van Coillie van UVA Rijschool door vanaf nu ook logistieke opleidingen aan te bieden.

Lees meer